Grande Garage

Grande Garage

Meriva a bátor

A klímatartó elem fantasztikus utazásai a motortérben

2019. május 12. - ALIENwoods

Van az úgy, hogy hiába jár az ember benzines autóval, mégis dízelt szerel mindennap. Erre tökéletes példa a rokonság egyik Opel Merivája, melybe a Z17DTH-s motor került, azaz olyan fődarabokkal rendelkezik mint, kettőstömegű lendkerék, turbó, EGR szelep, porlasztó csúcsok, adagoló, klímakompresszor. Az ok, ami miatt mégis a garázs VIP lakója lett, banális, ugyanis történt hogy egy forgalmas őszi délután a Nyugati pályaudvar előtti kereszteződésben a Váci útra fordulva, hirtelen nagy csattanó hang a motor felől, fordulat leesett, szervokormány és fék rásegítés pedig megszűnt, így csak puszta izomerővel lehetett a híd alá terelni, egy épp szabad parkolóhelyre.

A motort leállítva és motorháztetőt felnyitva egyértelmű lett a baj, letört a klímakompresszort tartó alumínium elem, ezzel együtt az ékszíj világ körüli pályára állt, mellesleg egyik fogát a generátor felcsévélte. Persze akinek ismerős ez a motor, az tudja, hogy a vákuum pumpa a generátorral van egybe építve, közös tengelyen, így ha a generátor nem kap hajtást, szervó rásegítés sincs. Na de vissza a klímához és az őt tartó elemhez, melyből 3 különböző is létezik, ahogy azt a mellékelt ábra mutatja (forrás) :

249792.png

A képen a 19-s tételről van szó (azaz a GM-97319443 számú variánsa), ami a valóságban kicsit máshogy festett, már amennyi megmaradt belőle:

A javítás tehát törött elem kiszerelése és a csüngő kompresszor ölbevételével kezdődött. A maradékoknál azért megálltam egy pillanatra, hogy rájöjjek mi okozhatta ezt a fatális hibát. Azt tudtuk, hogy a jármű élete javát, külföldön töltötte, az első(?) 200.000km-t biztosan, és hazánkba vállalkozó kedvű kereskedőn keresztül érkezett. Ennyi még nem indokolja, hogy probléma merüljön fel a járművel vagy mégis?
A kompresszort tartó elem három csavarral rögzül a motorblokkhoz, és maga az öntvény is három furattal rendelkezik, hogy a kompresszort hozzá rögzítsük három csavarral. Ugye a baj megtörténtekor senki se várhatta el, hogy a délutáni 5 órás csúcsban, esőben, sárga mellényben, keresgéljük épp széthulló járművünk apa csavarjait, míg a környezetünkbe lévő autósok egyre főre megelégednek anyánkkal :). Ennek ellenére, sikerült a kompresszor 3 rögzítő csavarjából kettőt meglelni a motortérben, míg a harmadiknak nyoma veszett. Persze a tettes nem tűnhet el nyom nélkül, s mivel a tartó elemet már hozzácsavaroztam a blokkhoz, jöhetett a kompresszor rögzítése, ami nem várt problémákba ütközött, ugyanis némely eredeti (vagy legalábbis annak feltételezett) csavarnak eltérő volt a hosszúsága, így hiába tekertem a még egyben lévő csere profilba, azon a kompresszor mindig lötyögött, 3-4 mm-t. Ezeket a problémákat mutatja be az alábbi galéria mely képein a letört tartó elem és az új látható a kompresszorral, csavar menet és hossz próbán. De sehogy sem stimmelnek a hosszúságok, vagy a menet?

Na de miért? Vakartam a fejem, hisz a GM csak nem olyan felelőtlen, hogy nem vág elég menetet a csavarra, vagy változó hosszúságúak a csavarok, és mind a 3-nak meg van szabva, hogy melyik lyukba való? Ezzel vígan eljátszottam egy fél órát, igen a blokkon is, de sehogy sem lett jó, az a kompresszor márpedig lötyögött, és nem a bontóból szerzett eredeti öntvénnyel volt a baj. Rendben, nézzük akkor még egyszer a törött elemet és a megmaradt csavarokat. Na és miért van hogy a törött elem és az egyik megmentett csavar rövidebb, azaz képes majdnem szorosan fogni a kompresszort? Na hát azért, jött a felismerés, mert egyrészt a furat meg volt repedve, másrészt hiányzott két sor menet belőle, harmadrészt a tőcsavar is megvolt a maga szerepe ebben, mikor roppanásig hajtották bele:

A letört elem egyik sarkában még szépen látni, ahogy megvan a felső sor is a menetben, nem úgy a másik két sarokban:



Így már összeállt a kép a korábbi szervizek okán a bizonytalan nyomatékra meghúzott kompresszor tartóelem a motor rezgéseitől és az esős idő miatt párátlanítás céllal bekapcsolt kompresszor okozta plusz terheléstől megrepedt és eltört. Ma is egy sikeres napot zártunk a garázsnak nevezett rendelőintézetben, bár a beteg ekkor még nem tudta hogy a megbontás okán még milyen járulékos tünetekre derül fény, melyekről a következő posztban írok le.

A bejegyzés trackback címe:

https://grande.blog.hu/api/trackback/id/tr9814822500

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása